Nieuws 

woensdag 29 augustus 2012

Psychomotorische Therapie (PMT)

Hoi allemaal,

Mijn naam is Jenny Bonten, ik ben 25 jaar oud en ik ben in juli afgestudeerd als orthopedagoge/ gedragswetenschapper (richting Jeugdzorg) aan Universiteit Utrecht. Waarschijnlijk kennen veel kinderen en ouders mij wel, aangezien ik al ruim vier jaar met veel plezier in de weekenden en in de vakanties op de zorgboerderij werk. Het blijft een uitdaging om de begeleiding aan te passen op wat elk afzonderlijk kind vraagt en hen te helpen er samen met de andere kinderen een leuke dag van te maken!

Waarom dan opnieuw voorstellen? Dat is omdat ik meer zal gaan werken op Hoeve de Kaolder en naast het werken op de groep ook andere werkzaamheden zal gaan verrichten, namelijk gespecialiseerde thuisbegeleiding, trainingen, ambulante begeleiding en daarnaast zal ik ook studie avonden gaan organiseren voor ouders en het team.

Daarnaast kan ik tijdens de individuele begeleiding ook psychomotorische therapie aanbieden, aangezien ik in juni 2009 de opleiding Bewegingsagogie en Psychomotorische Therapie (PMT) heb afgerond. Daarna heb ik een jaar gewerkt als psychomotorisch therapeut in een jeugdzorginstelling, wat ik ontzettend leuk vond, dus ik kijk er naar uit om te onderzoeken wat hiervoor de mogelijkheden zijn binnen Hoeve de Kaolder.

Ik vind het een uitdaging om naast het werken op de groep met andere taken binnen Hoeve de Kaolder / individueel met de jeugdigen en hun specifieke hulpvragen aan de slag te gaan.

Tot ziens op Hoeve de Kaolder!

Psychomotorische Therapie (PMT)

PMT is een non-verbale therapie, dat betekent dat ervaring en beleving centraal staan en niet per definitie ‘het praten over’. Tijdens PMT kun je jeugdigen in bewegingssituaties bewust maken van hun eigen gedrag en hen laten oefenen met ander gedrag, waarbij ze kunnen ervaren wat dat doet met henzelf, maar ook met de ander. Tijdens de therapie worden situaties gecreëerd waarin ‘alledaags’ gedrag ervaren en geoefend kan worden in een veilige omgeving, waarbij het vervolgens de uitdaging voor de jeugdige is om het gedrag ook in zijn dagelijks leven te gaan oefenen en toe te passen. Het doel van PMT is het verminderen van problematiek waar de jeugdige en/of zijn omgeving last van heeft. Bij die problematiek kan worden gedacht aan / Doelen waaraan gewerkt kan worden zijn bijvoorbeeld frustratie-/agressieregulatie (het leren aanvoelen van opkomende spanning en leren ontladen op een constructieve manier), het verbeteren van mogelijkheden om grip te krijgen op gevoelens, beter leren uiten/communiceren, beter leren samenwerken, grenzen aangeven,  maar er kan ook worden gewerkt met jeugdigen met angst- en/of spanningsklachten, waarbij ontspanning en het leren luisteren naar je lichaam doelen kunnen zijn.

Een simpel voorbeeld is dat je bij jeugdigen die bijvoorbeeld moeite hebben met het voelen aankomen van boosheid, een spelsituatie kan creëren, waarbij de jeugdige de frustratie gaat voelen. Denk aan het opbouwen van een toren, waarbij de therapeut heel gemeen de toren omgooit als hij bijna is opgebouwd… Daarbij kan gefocust worden op de lichaamssignalen die de jeugdige op dat moment ervaart. Je ziet bijvoorbeeld vaak dat de jeugdige gebalde vuisten krijgt, sneller gaat ademhalen, noem maar op. De jeugdige ervaart dat soort dingen vaak wel, maar heeft geen idee wat hij ermee moet of hoe dat precies werkt. Wel zal hij vaak herkennen dat hij die lichaamssignalen ook ervaart in situaties bijvoorbeeld op school of tijdens het spelen met vriendjes, wanneer de frustratie oploopt. Wanneer de jeugdige die lichaamssignalen kan gaan herkennen, kan hij leren aangeven dat de frustratie oploopt en een oplossing kiezen die op dat moment bij.

Uw internetbrowser is verouderd.

Voor een goede weergave is een recente versie van uw browser vereist.